torsdag 25 november 2010

ett litet brev på hallgolvet

Igår när jag kom hem från jobbet låg det ett brev och väntade på hallgolvet, såg på stilen att det var från min mor.
Härligt, fixade en kopp kaffe och kröp upp i soffan för att läsa. Min mor har arbetat som lärare och borde vara expert på detta med disposition av brev, hon är även en mycket korrekt dam som vet hur man för sig i bättre sällskap.......
Brevet om vi nu ska kalla det för det gick rakt på sak, inget tjaffs som Hej, eller ngn inledande förklaring, bara rätt på.

Min begravning i ............ domkyrka, alt ...............kyrka, beroende på vilken tid på året jag avlider....
......där satte jag kaffet i halsen.
Sedan gick hon i detalj igenom hur allt skulle vara, allt från psalmer till griftetal, någon gång i mitten av cermonin kom så nästa "kaffe i vrångstrupen" sång av Dan Andersson - tvärflöjt och sång av barnbarn........
tvärflöjt - det var riktat till mig personligen - när jag var ung spelade jag denna sång av Dan Andersson på PIANO, och min mor har alltid sagt att den vill hon ha på sin begravning........, ja jag spelade tvärflöjt som ung, var väl inte den mest lysande musikskoleeleven - snarare ganska usel, minns min tvärflöjtslärare och hur han slet sitt hår över denna ytterst obegåvade elev. Detta minns inte min mor - tiden har omformat hennes minne till att det var på tvärflöjt jag spelade denna sång, och i hennes minne dög tydligen mitt misshandlande av detta instrument för att spelas upp på hennes begravning.
Bra lilla mor, nu vet vi exakt hur du vill ha din begravning, nu kan du hålla dig på benen minst si så där 10-15 år för att jag ska få en chans att lära mig behärska denna silvriga tingest igen.
Som ensamstående mamma har jag varit på jakt efter just detta, någonting att fylla ut dagarna med - eftersom jag har så otroligt mycket tid som "blir över" varje dygn, nu vet jag vad jag ska fylla denna tid med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar